GLUREN BIJ COR UNUM 

Door Eefje van Dongen | 16 januari 2020

 

Als ik ergens blij van word dan is het wel het ontdekken van nieuwe werkplekken. Voor deze rubriek Gluren bij..
gebruik (lees; misbruik) ik mijn camera om een kijkje te nemen bij interessante ateliers, studio’s en werkplaatsen. Mijn nieuwsgierigheid brengt mij naar plekken met bijzondere verhalen. De verhalen van de gepassioneerde vakman. De creatieve ondernemer die iedere dag met veel toewijding aan zijn producties werkt. Productieprocessen die gepaard gaan met vallen. Opstaan. En weer doorgaan. Het maakproces waar uren werk in zit en die vaak verscholen blijven voor het grote publiek. Super zonde. Maak je processen zichtbaar en neem je klanten mee in je ondernemersreis. Mijn fotografie maakt de waarde van vakmanschap zichtbaar zodat het eindproduct een verhaal krijgt waarover gesproken moet worden. 

 

Lees het verhaal over het keramiek productiehuis Cor Unum uit ’s Hertogenbosch. Een verhaal waardoor je met andere ogen gaat kijken naar producties gemaakt door Cor Unum.

 

Als ik ergens blij van word dan is het wel het ontdekken van nieuwe werkplekken. Voor deze rubriek Gluren bij.. gebruik (lees; misbruik) ik mijn camera om een kijkje te nemen bij interessante ateliers, studio’s en werkplaatsen.

Mijn nieuwsgierigheid brengt mij naar plekken met bijzondere verhalen. De verhalen van de gepassioneerde vakman. De creatieve ondernemer die iedere dag met veel toewijding aan zijn producties werkt. Productieprocessen die gepaard gaan met vallen. Opstaan. En weer doorgaan.

Het maakproces waar uren werk in zit en die vaak verscholen blijven voor het grote publiek. Super zonde. Maak je processen zichtbaar en neem je klanten mee in je ondernemersreis. Mijn fotografie maakt de waarde van vakmanschap zichtbaar zodat het eindproduct een verhaal krijgt waarover gesproken moet worden. 

Lees het verhaal over het keramiek productiehuis Cor Unum uit ’s Hertogenbosch. Een verhaal waardoor je met andere ogen gaat kijken naar producties gemaakt door Cor Unum.

 

Op een koude dinsdagochtend open ik de prachtige glazen deuren van het nieuwe pand Pompen & Verlouw van keramiekatelier Cor Unum. De voormalige Ford-garage is vorig jaar volledig omgebouwd tot winkel met aan de achterzijde een grote open keramiek werkplaats. Bij binnenkomst liggen de werkprocessen stil, het hele team zit middenin de winkel gezamenlijk koffie te drinken. De vrijwilligers, stagiaires, vaste medewerkers en ontwerpers zitten aan lange tafels, waar totaal geen onderscheid te voelen is tussen functie of achtergrond. Eigenaresse Lotte Landsheer heeft wat te vieren, Cor Unum heeft het Brabant Bokaal gewonnen. Dit is een prijs dat jaarlijks wordt uitgereikt aan personen die zich als vrijwilliger op bijzondere wijze inzetten voor kunst en cultuur in de provincie. Het is een mooie erkenning voor de inzet en toewijding voor het keramisch ambacht, waar het team uiteraard erg trots op is.

Trots omschrijft het gevoel dat ik krijg als ik naar Lotte kijk terwijl ze haar team toespreekt. Ze is trots op haar team, de vrijwilligers, de medewerkers die hier werken met een afstand tot de arbeidsmarkt, de studenten en professionals. Trots op haar winkel, het productiehuis en op de vakkennis en mogelijkheden die Cor Unum in huis heeft om de ideeën van ontwerpers om te zetten tot eindproducten.

Op een koude dinsdagochtend open ik de prachtige glazen deuren van het nieuwe pand Pompen & Verlouw van keramiekatelier Cor Unum. De voormalige Ford-garage is vorig jaar volledig omgebouwd tot winkel met aan de achterzijde een grote open keramiek werkplaats. Bij binnenkomst liggen de werkprocessen stil, het hele team zit middenin de winkel gezamenlijk koffie te drinken. De vrijwilligers, stagiaires, vaste medewerkers en ontwerpers zitten aan lange tafels, waar totaal geen onderscheid te voelen is tussen functie of achtergrond. Eigenaresse Lotte Landsheer heeft wat te vieren, Cor Unum heeft het Brabant Bokaal gewonnen. Dit is een prijs dat jaarlijks wordt uitgereikt aan personen die zich als vrijwilliger op bijzondere wijze inzetten voor kunst en cultuur in de provincie. Het is een mooie erkenning voor de inzet en toewijding voor het keramisch ambacht, waar het team uiteraard erg trots op is.

Trots omschrijft het gevoel dat ik krijg als ik naar Lotte kijk terwijl ze haar team toespreekt. Ze is trots op haar team, de vrijwilligers, de medewerkers die hier werken met een afstand tot de arbeidsmarkt, de studenten en professionals. Trots op haar winkel, het productiehuis en op de vakkennis en mogelijkheden die Cor Unum in huis heeft om de ideeën van ontwerpers om te zetten tot eindproducten.

Een vriendelijke vrijwilligster verteld mij uitgebreid over het ontstaan van Cor Unum. Over Lotte en haar broers die letterlijk met de klei onder de nagels opgroeide terwijl hun vader Zweitse Landsheer, vanaf 1959 de keramiekfabriek als technische man en directeur runde. Als voormalig sociale werkplaats voor langdurig werklozen en mindervalide, heeft Lotte de filosofie van Cor Unum tot op de dag van vandaag voortgezet. De stichting Cor Unum gelooft in keramiek met een verhaal waar iedereen een talent heeft, gelijk aan elkaar is en een plek binnen het productiehuis verdiend. 

Een luide fabrieksbel klinkt. Koffiekopjes worden opgeruimd en een rondleiding door de werkplaats volgt. De werkplaats is ruim, licht en staat vol met mallen, lange tafels en karren vol vazen. Vazen die nog biscuit gebakken moeten worden in de oven, vazen waarvan de gietnaden nog afgewerkt moeten worden en vazen die staan te wachten om geglazuurd te worden. Iedere afdeling binnen de werkplaats kent zijn eigen specialisatie. Van mallenmaker, gieter, nadenafwerker of glazuurspuiter, elke medewerker werkt vol passie aan een onderdeel binnen het productieproces. Als een goed geoliede machine is er ook bij Cor Unum een startpunt, bij de technische kennis van Ton.  

Een vriendelijke vrijwilligster verteld mij uitgebreid over het ontstaan van Cor Unum. Over Lotte en haar broers die letterlijk met de klei onder de nagels opgroeide terwijl hun vader Zweitse Landsheer, vanaf 1959 de keramiekfabriek als technische man en directeur runde. Als voormalig sociale werkplaats voor langdurig werklozen en mindervalide, heeft Lotte de filosofie van Cor Unum tot op de dag van vandaag voortgezet. De stichting Cor Unum gelooft in keramiek met een verhaal waar iedereen een talent heeft, gelijk aan elkaar is en een plek binnen het productiehuis verdiend. 

Een luide fabrieksbel klinkt. Koffiekopjes worden opgeruimd en een rondleiding door de werkplaats volgt. De werkplaats is ruim, licht en staat vol met mallen, lange tafels en karren vol vazen. Vazen die nog biscuit gebakken moeten worden in de oven, vazen waarvan de gietnaden nog afgewerkt moeten worden en vazen die staan te wachten om geglazuurd te worden. Iedere afdeling binnen de werkplaats kent zijn eigen specialisatie. Van mallenmaker, gieter, nadenafwerker of glazuurspuiter, elke medewerker werkt vol passie aan een onderdeel binnen het productieproces. Als een goed geoliede machine is er ook bij Cor Unum een startpunt, bij de technische kennis van Ton.  

Reeds gevestigde ontwerpers of jong talent komen met een idee of schets bij Ton die omgezet moet worden naar een driedimensionaal product. Van een platte tekening maakt Ton op de draaischijf handmatig de gewenste vorm. De modelleur werkt niet met een driedimensionale printer aangezien hij de klei wilt voelen en wilt zien ontstaan tussen zijn vingers. Dit is een specialisatie wat veel inzichtelijke en technische kennis vereist. Zo moet de moedermal (de eerste originele mal) groter vormgegeven worden dan het uiteindelijke product aangezien de grondstof porselein of gietklei krimpt zodra het in de oven wordt gebakken. Ton denkt bij het ontwerpen altijd in de negatieve vorm van een mal zodat het product na het gieten van de klei in positieve vorm uit de mal komt. Daarnaast moet er rekening houden worden met de gietnaden van de mal, plus nog veel meer technische details waar alleen een echte vakman de kennis over heeft. 

Het vervaardigen van een opdracht is een nauwe samenwerking tussen de ontwerper en het team. Door te experimenteren met vormen, gietdikte, kleuren en glazuurtechnieken ontstaat er uiteindelijk een productie waar iedereen enorm trots op is en waar de kwaliteit van keramisch ambacht vanaf straalt.

Reeds gevestigde ontwerpers of jong talent komen met een idee of schets bij Ton die omgezet moet worden naar een driedimensionaal product. Van een platte tekening maakt Ton op de draaischijf handmatig de gewenste vorm. De modelleur werkt niet met een driedimensionale printer aangezien hij de klei wilt voelen en wilt zien ontstaan tussen zijn vingers. Dit is een specialisatie wat veel inzichtelijke en technische kennis vereist. Zo moet de moedermal (de eerste originele mal) groter vormgegeven worden dan het uiteindelijke product aangezien de grondstof porselein of gietklei krimpt zodra het in de oven wordt gebakken.

Ton denkt bij het ontwerpen altijd in de negatieve vorm van een mal zodat het product na het gieten van de klei in positieve vorm uit de mal komt. Daarnaast moet er rekening houden worden met de gietnaden van de mal, plus nog veel meer technische details waar alleen een echte vakman de kennis over heeft. 

Het vervaardigen van een opdracht is een nauwe samenwerking tussen de ontwerper en het team. Door te experimenteren met vormen, gietdikte, kleuren en glazuurtechnieken ontstaat er uiteindelijk een productie waar iedereen enorm trots op is en waar de kwaliteit van keramisch ambacht vanaf straalt.

Bij Cor Unum werken ze iedere dag aan verschillende producties die ieder hun tijd en aandacht verdienen. Ik heb niet al deze productie kunnen vastleggen maar hopelijk heb ik je toch een goed kijkje in de creatieve keuken van Cor Unum kunnen geven. Ik vond het erg bijzonder om de saamhorigheid binnen het team te ervaren. Ongeacht de beperking of achtergrond. Iedere medewerker wordt gewaardeerd om zijn creatieve talent waarbij aandacht voor het hoogwaardige product altijd centraal staat.

Vind je het leuk vinden om dit prachtige productiehuis zelf ook eens te bekijken? Twee keer per jaar opent Cor Unum haar deuren voor het grote publiek. Er zijn tijdens deze opendagen rondleidingen en workshops te volgen zodat je nog meer begrip krijgt voor het intensieve maakproces dat vakmanschap met zich meebrengt.

Hi, mijn naam is Eefje

Met een fascinatie voor werkplekken, ambacht technieken en ambitieuze ondernemersverhalen fotografeer ik productieprocessen omdat het verhaal áchter een eindproduct juist die unieke meerwaarde geeft aan je bedrijf.

Wil je weten wat een persoonlijke beeldbank voor jouw bedrijf kan betekenen? Ik denk graag met je mee. Plan nu gratis een strategiegesprek met mij

Hi, mijn naam is Eefje

Met een fascinatie voor werkplekken, ambacht technieken en ambitieuze ondernemersverhalen fotografeer ik productieprocessen omdat het verhaal áchter een eindproduct juist die unieke meerwaarde geeft aan je bedrijf.

Wil je weten wat een persoonlijke beeldbank voor jouw bedrijf kan betekenen? Ik denk graag met je mee. Plan nu gratis een strategiegesprek met mij

Artikel delen? Graag : )