ZIEN OF GEZIEN WORDEN BIJ OBJECT ROTTERDAM 

Door Eefje van Dongen | 12 februari 2020

 

Object 2020. Een jaarlijks terugkerende designbeurs waarvoor ik graag in mijn auto stap richting mijn vertrouwde studiestad Rotterdam. De stad waar het borrelt en bruist van de creativiteit. Waar mode, kunst, design en architectuur samenvloeien. Een stad omgeven door eigentijdse designers, aanstormend talent en reeds gevestigde namen. Ontwerpers waarvan het werk een podium verdiend. En dat podium biedt het designplatform Object voor een select groepje ontwerpers die op uitnodiging mogen deelnemen. Directrice Anne van der Zwaag stelt zorgvuldig een verrassende mix van ontwerpdisciplines samen, zodat er een juiste balans ontstaat tussen bekende namen en opkomende talenten.  

 

Lichtinstallatie, Aptum – Typografie, Studio Blooey

Object is onderdeel van de Art Rotterdam week. Een festival voor kunst en cultuur dat jaarlijks veel designliefhebbers trekt naar uiteenlopende kunstevents, verspreid over de stad. Middenin het industriële havengebied staat het monumentale HAKA gebouw uit 1932. Het voormalig bedrijfsgebouw dient als karakteristiek decor gedurende het designweekend van Object. Gebarsten betonnen vloeren, zware stalen deuren en tientallen vierkante fabrieksraampjes steken af tegen de vele hedendaagse kunst- en design presentaties.

 

Locatie is the key.

Deelnemers van Object maken zorgvuldig gebruik van de eigenaardigheden van het pand. Het werk van studio Lizan van Freijsen is hier een goed voorbeeld van. Met haar handgetufte karpetten zoekt de ontwerpster de schoonheid in het alledaagse en ongewenste. Geïnspireerd op schimmels en vochtvlekken vormen de grillige wandkarpetten een mooi samenspel op de afgebrokkelde wand van het HAKA gebouw. Alsof de oorspronkelijke vochtplekken van het oude pand zichtbaar gemaakt worden door het werk van deze Rotterdamse ontwerpster.  

Small moss carpets, studio Lizan Freijsen

Sta stil, blijf kijken.

Een ander voorbeeld van een goed gekozen locatie, is de presentatie van productontwerpster studio Lenneke Wispelwey. Haar nieuwe werk Fragmented Facades heb ik al eens mogen bewonderen bij Plan B tijdens de Dutch Designweek in Eindhoven. In de afgebakende tentoonstelling spatte de porseleinen maskers van de gekleurde wanden. Het zelfontworpen decor bestond uit zorgvuldig op elkaar afgestemde kleurvlakken, die van de vloer tot aan het plafond reikten. De reacties op de presentatie waren lovend.

Bij Object Rotterdam moesten de gekleurde decorwanden achterwege blijven. Als voorwaarde van deelname aan de beurs is dat iedere presentatie de uitstraling van het karakteristieke pand in ere laat. Grote decorstukken, subtiele wegwerkingen en blijvende aanpassingen zijn voor de designbeurs not done. Dit vergt wat creativiteit en aanpassingsvermogen van de deelnemers, maar ontwerpster Lenneke Wispelwey heeft hier handig op ingespeeld. Haar eigentijdse wandobjecten pronken op de originele betegelde lange muur, die volgeklad is met witte verfvlekken. Haar maskers, een combinatie van porseleinen vormen en hedendaagse gebruiksvoorwerpen, zorgen voor vervreemding en herkenning. Het is een presentatie waar je even bij stil moet blijven staan om zo ieder kunstwerk in je op te kunnen nemen.

Fragmented Facades, Studio Lenneke Wispelwey

Zien, ervaren & horen.

De laatste presentatie wat er voor mij als perfecte locatiekeuze uitsprong, is het werk van Jonne Stout. Je moet er wat voor overhebben, de presentatie van de ontwerpster was te bewonderen op de zesde verdieping van het HAKA gebouw. Als net afgestudeerd talent aan de HKU wist Jonne mij enorm te fascineren met haar prachtige presentatie. In een rustige hoek, naast een hoog raampartij hingen 16 -in verschillende groottes en hoogtes- keramische steengoedvormen. Op het eerste gezicht een mooie, verfijnde en subtiele presentatie waarbij het industriële karakter van het pand mooi samenkomt. Ook hier sta ik stil en bewonder ik wat ik zie. En hoor. Aan de binnenkant van iedere vorm draait een balletje volgens een zorgvuldig gekozen ritme. Als een verrassende poëzie zoekt Jonne Stout de spanning op tussen het verfijnde materiaal van keramiek en de verborgen eigenschap van het materiaal; de akoestiek.    

Second Verse, Jonne Stout

Het verhaal achter de stalen deuren

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ieder jaar speciaal en uitsluitend voor Object naar Rotterdam afreis. De overige exposities van de Art Rotterdam Week heb ik niet bezocht. De middag vloog voorbij doordat er  zoveel uiteenlopende presentaties te bewonderen zijn waarbij ik veel ontwerpers gesproken heb. Gewapend met mijn camera valt mijn oog natuurlijk op ontwerpen waarbij mooie materialen, vormgeving en esthetiek eruit springen, maar ik wil ook weten hoe zo’n concept tot stand gekomen is. Het bijzondere aan Object is dat de ontwerpers aanwezig zijn waardoor je een gezicht én verhaal krijgt bij iedere ontwerp.

Zo enthousiast ik ben over de spanning tussen de ontwerpen en de uitstraling van de locatie, zo jammer vind ik het dat dit de laatste editie was in het prachtige HAKA gebouw. De stalen deuren van het voormalig bedrijfsgebouw zullen voor dit designplatform sluiten. Maar ik kan niet wachten om mij op nieuwe locatie weer te laten inspireren door de vernieuwende presentaties, ontwerpers en verhalen. 

Interessante samenspel, Studio Mieke Lucia & Studio Jordi Verbaan
Studio Mieke Lucia & Studio Jordi Verbaan
Verfijnde tapijten, Samira Charroud
Aaibare structuren en texturen
Mooie details en vormgeving, Functionals
Prachtig gelaagd kleurenonderzoek, Layered, studio Mianne de Vries
Kleurenonderzoek, Layered, studio Mianne de Vries
Lokaal vakmanschap, Studio Willemiek, Fair Fabrics

Hi, mijn naam is Eefje

Met een fascinatie voor werkplekken, ambacht technieken en ambitieuze ondernemersverhalen fotografeer ik productieprocessen omdat het verhaal áchter een eindproduct juist die unieke meerwaarde geeft aan je bedrijf.

Wil je weten wat een persoonlijke beeldbank voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk hieronder mijn gratis magazine. 

Hi, mijn naam is Eefje

Met een fascinatie voor werkplekken, ambacht technieken en ambitieuze ondernemersverhalen fotografeer ik productieprocessen omdat het verhaal áchter een eindproduct juist die unieke meerwaarde geeft aan je bedrijf.

Wil je weten wat een persoonlijke beeldbank voor jouw bedrijf kan betekenen? Bekijk hieronder mijn gratis magazine. 

Artikel delen? Graag : )